Trimma tricopter med KKboard?`

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

hmm om den flugits innan med annan radio så låter det ju inte rimligt att man skall ändra gainnivåer.
    dock så är det nog rollpotten isåfall.

Min första maskin hade jag massor strul med , efter byte av processor och med xx firmware så flög den kanon.
    vet inte om det va något fel i processorn.
    Dumt att göra två förändringar samtidigt då får man ju aldrig veta säkert :P

Ursprungligen postat av Sigun
    nr1. Är alla gyron rätt riktning på
    Min har flugits innan med annan radio och då fungerat perfekt så det antar jag

nr2. Gain nivån på pottarna påverkar tippningen,
    Har som sagt flugits innan med annan radio men är det någon speciell pot jag kan pröva att trimma på?

Kom på en nr3. Har du/ni gjort spakkalibrering?
    Flera gånger.
    //edit

Jag har bara trimmat in quadar men borde ju inte vara någon jätteskillnad

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Om jag trimmar max på aileron till höger så får högermotorn ungefär samma vartal som vänster motorn, men då måste jag även kompensera stjärtmotor med en massa trimm för att få upp vartalet på denna. Ska göra lite mer tester i ikväll men tyckte att man inte skulle behöva trimma så pass mycket men det är kanske normalt? kan ju gå in och göra en subtrim på samtliga kanaler för en förstagångsjustering så slipper man ju det i fortsättningen och samtidigt har man trimmrarna nollställda

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Testa att lägga in firmwaren igen bara.. kan vara så simpelt kanske?

Kommentar

• Impulze
          • sep 2006
          • 1347

Sigun: Kommer knappt ihåg hur jag fick den flygbar. Men jag är rätt säker på att jag throtteljustera varje ESC var för sig åxå.
          Sen så "binda" jag om UHF mottagare till sändaren igen, då jag använt den i flera modeller så sparar den nå inställningar och då kan det bli knas då man flyttar över den till en annan modell. I manualen till UHF systemet så ska man "binda" om mottagaren så fort man gör nån förändring. Nu behöver jag bara lite trim då jag flyger, men just i startögonblicket så brukar jag få stötta åt nått håll tills den har lyft.

//Matte

Kommentar

• Lunkan78
            • mar 2012
            • 2

Tjenare!

Jag gläds naturligtvis inte av att du har problem Impulze, jag tycker bara att det är själslyftande att höra att det är någon som har samma problem som jag har. Har läst denna tråd ett helt gäng gånger och har genomfört alla tipps för att få tricoptern att sluta rolla, men ingen lösning på problemet ännu. Har även testat att byta ut KK-kortet utan resultat. Tyvärr flashade jag om det nya kortet innan jag testade, så jag kan inte säga om det är ett mjukvaruproblem. (Ver. 1.6 från Kapteinkuk)
            Kommer följa denna tråd och naturligtvis meddela om jag kommer på något...

//Lunkan

Kommentar

• Impulze
              • sep 2006
              • 1347

Lunkan: Har inte längre några problem

Kommentar

• Rivvern
                • sep 2010
                • 110

Vi löste problemet genom att lägga in 1.5 firmwaren med min programmerare.

Var nog något knas med firmwaren eller Lunkans programmerare.

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

Ursprungligen postat av Rivvern
                  Vi löste problemet genom att lägga in 1.5 firmwaren med min programmerare.

Var nog något knas med firmwaren eller Lunkans programmerare.
                  Grattis.

Det va ett tips jag glömde ge
                  Jag använde en kompis programmerare och allt verkade fungera , det enda som va skillnad va att det tog kanske 10 gånger så lång tid
                  med den han hade, och sen uppförde maskinen sig lite konstigt , fast den gick flyga men reglerade uselt

Kommentar

• Sigun
                    • aug 2007
                    • 3942

Hej på er
                    Har nu lagt i v1.5 i min trikopter med och nu verkar faktiskt motorerna gå på ungefär samma varvtal problemet som är nu är att trikopterna vill rotera runt sin egen axel? dvs samma håll som propellrarna går. Någon som har tips på vad som behöver justeras här för att få ordning på detta?

/Martin

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Reversering av gyrot till yaw? Eller trimma servot i radion

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

Reversering av gyrot fungerade alldeles utmärkt tack för hjälpen nu flyger den som en dröm

Kommentar

• markusb
                          • jun 2009
                          • 1376

Fint det!

Kommentar

Arbetssätt...